Audi Q7 drugiej generacji po gruntownych zmianach
Audi Q7 o oznaczeniu 4L po raz pierwszy zostało zaprezentowane w 2005 r podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Auto zbudowane zostało na płycie podłogowej koncernu Volkswagena, przy użyciu której powstał również Volkswagen Touareg oraz Porsche Cayenne. Standardem modelu był napęd na cztery koła QUATTRO z centralnym mechanizmem różnicowym TorSen.
W 2009r przeprowadzono lifting, który obejmował nowy grill, przedni i tylny zderzak, listwy boczne oraz reflektory, które oferowane były w technologii LED. Auto przeszło kurację odchudzającą poprzez zastąpienie zewnętrznych elementów nadwozia ze stali na rzecz lżejszego aluminium. Przy okazji do oferty trafiły dodatkowe kolory nadwozia oraz opcjonalna przesuwna tylna kanapa.
Klienci mieli do wyboru szeroką ofertę jednostek napędowych, od V6 przez V8 na V12 kończąc. Każdy silnik benzynowy wyposażony był w bezpośredni wtrysk paliwa, diesle oferowane były z wtryskiem Common-Rail. Stawkę otwierał diesel o pojemności 3.0 TDI z cylindrami w układzie V6 o mocy 204 KM, topowa jednostka wysokoprężna to dwukrotnie większy motor 6.0 TDI z 12-stoma cylindrami w układzie V o mocy 500 KM.
Jednostki benzynowe zaczynały się od V6-stki o mocy 272 KM, na 4.2 V8 o mocy 350 KM kończąc. Warto zwrócić uwagę na jednostkę VR6 o pojemności 3.6 L. Jest to jedyny silnik o takim układzie cylindrów oferowany w tym modelu. Pierwsza generacja Q7 nie była oferowana w sportowej odmianie SQ7, co ma miejsce w przypadku obecnie dostępnej generacji.
Wyposażenie pierwszej generacji Audi Q7 do dziś robi wrażenie: nawigacja, czujnik deszczu, czujni zmierzchu, pneumatyczne zawieszenie ze zmienną charakterystyką tłumienia, ogrzewane koło kierownicy, elektryczna klapa bagażnika, czterostrefowa klimatyzacja, wentylowane przednie fotele, kamera cofania czy dach panoramiczny to tylko niektóre z elementów oferowanych w tym modelu.
Dziś Audi Q7 na rynku aut używanych jest autem prestiżowym, cenionym za komfort jaki oferuje, jednak wielu potencjalnych nabywców obawia się wysokich kosztów eksploatacji auta. Obawy podparte są kosztowną wymianą rozrządu, ewentualnej naprawy układu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych oraz wysokimi kosztami naprawy zawieszenia pneumatycznego.
Nowa generacja Audi Q7 4M
Nowa generacja Audi Q7 została oficjalnie potwierdzona pod koniec 2014r, auto po raz pierwszy zaprezentowane zostało w marcu 2015r podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Względem poprzednika auto jest przede wszystkim lżejsze (zależnie od wersji, minimum o 210 kg!) dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej stali i jeszcze większej ilości aluminium.
Wyposażenie utrzymane zostało na bardzo wysokim poziomie. Do oferty trafił wirtualny kokpit z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, który wcześniej dostępny był jedynie w Audi TT. Klienci mogli cieszyć się z wysokiej jakości wykończenia, szeroką możliwością personalizacji auta i znakomitym wyciszeniem wnętrza. Auto oferowane było w wersji 5 lub 7 osobowej.
Gama silników nie była już tak obszerna jak w poprzedniej generacji. Wprowadzony do oferty motor o pojemności 2.0 TFSI o mocy 252 KM pokazał downsizing, który dotknął również ten model. Silnik nie cieszył się dużym zainteresowaniem klientów, przez co próżno go szukać w poliftowej wersji. Mocniejszy wariant miał 6 cylindrów, 3.0 L pojemności i 333 KM mocy.
Diesle to 3-litrowe motory V6 o mocy 218 KM i 272 KM. Oferta uzupełniona została o sportowy wariant SQ7 z dieslem o mocy 435 KM i silnikiem V8 o pojemności 4.0 L, który oferował ponadprzeciętne osiągi przy ograniczonym apetycie na paliwo przy zestawieniu z silnikami benzynowymi oferowanymi w autach konkurencji.
Audi Q7 4M po liftingu
W październiku 2019 r do sprzedaży trafia odświeżona wersja Q7-ki, która spotyka się z pozytywnym odbiorem przez klientów. Zmiany widać na pierwszy rzut oka – nowe reflektory, zderzaki, grill oraz tylna klapa sprawiają, że auto wygląda sportowo i elegancko jednocześnie.
Wnętrze zostało przeniesione wprost z zaprezentowanego rok wcześniej Audi Q8, więc obsługa radia i klimatyzacji odbywa się za pomocą dwóch osobnych ekranów dotykowych. Wyposażenie pozostaje na najwyższym poziomie: system czterech kół skrętnych, reflektory diodowe HD Matrix ze światłem laserowym, aktywna stabilizacja przechyłu, to elementy charakterystyczne dla nowego Q7.
Prawdziwe nowości czuć przeglądając gamę silników. Na pierwszy rzut oka zmiany wydają się niewielkie, natomiast każdy z silników posiada 48 woltową instalację elektryczną, tworzą z napędy tzw. Miękką hybrydę. Silnik spalinowy podczas jazdy może zostać wyłączony nawet na 40 sekund, co pozwala zredukować spalanie o nawet 0,7L na 100 km. System start-stop może zgasić silnik podczas zwalniania już przy prędkości 22 km/h. Jeśli podczas jazdy z prędkością od 55 km/h do 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, silnik zostanie wyłączony a auto przejdzie w tryb żeglowania wykorzystując energię zgromadzoną w akumulatorze litowo-jonowym. Auto nie wymaga zewnętrznego źródła energii do korzystania z technologii hybrydowej.
Ponadto wszystkie jednostki napędowe współpracują z 8 biegowa skrzynią automatyczną oraz napędem na cztery koła quattro.
Gama silników rozszerzona została o hybrydy typu plug-in o mocy 381 KM i 462 KM. Każdy z wariantów współpracuje z silnikiem 3.0 V6 o mocy 340 KM i 450 Nm. Łączna moc układów wynosi 381 KM/600 Nm w wersji 55 TFSI e oraz 462 KM/700 Nm w wersji 60 TFSI e, która rozpędza Q7 do 100km/h w 5,4s!
Co ciekawe, Audi Q7 w wersji hybrydowej miało zostać wprowadzone już w pierwszej generacji. Benzynowe V8 o pojemności 4.2L wspomagane było przez motor elektryczny ukryty pod podłogą bagażnika, który generował dodatkowe 200 Nm. Auto finalnie nie trafiło do sprzedaży ze względu na kiepską sytuację finansową Audi na rynku USA, na który w głównej mierze miała być skierowana wersja hybrydowa.
Audi SQ7
Na początku produkcji sportowy wariant SQ7 dostępny był z silnikiem diesla o mocy 435 KM (jak przed liftingiem), natomiast został on zastąpiony przez benzynowy silnik V8 o pojemności 4L i mocy 507 KM który rozpędza SQ7 do 100km/h w 4,1s. Jest to topowa wersja tego modelu. Dziś używane Audi SQ7 z silnikiem TDI osiąga na portalach ogłoszeniowych wyższe ceny od nowego, benzynowego odpowiednika.
Wersja silnikowa | Moc i moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100km/h | Spalanie według WLTP |
---|---|---|---|
45 TDI | 231KM/500Nm | 7,1s | 7,8 – 8,5L |
50 TDI | 286KM/600Nm | 6,1s | 7,8 – 8,5L |
55 TFSI | 340KM/500Nm | 5,9s | 10 – 11,2L |
55 TFSI e | 381KM/600Nm | 5,8s | 2,4 – 3L |
60 TFSI e | 462KM/700Nm | 5,4s | 2,5 – 3L |
SQ7 | 507KM/770Nm | 4,1s | 12 – 12,7L |
Q7 VS Konkurencja
Porównanie aut tego segmentu jest trudnym zadaniem. Każdy koncern w tym segmencie oferuje swoje najlepsze technologie, maksymalne wyposażenie i jakość wykończenia, wysokie możliwości personalizacji i szeroką gamę silników. W porównaniu z BMW X5, Mercedesem GLE oraz Volvo XC90 Audi jako jedyne przekracza długość 5 mertów ( 5050 mm ). Idąc i odchodząc od naszego Q7 ujrzymy niepowtarzalne świetlne show, które Q7 wykona swoimi przednimi i tylnymi reflektorami. Konkurenci również witają nas tworząc na reflektorach animacje, jednak Audi w naszej ocenie robi to w najciekawszy sposób.
Odbiorcy ceniący sobie silniki sześciocylindrowe nie znajdą takiego motoru w Volvo, które w każdej wersji posiada silnik R4 o pojemności dwóch litrów, choć w znakomitej większości klienci Volvo nie oczekują sportowych wrażeń. Mercedes GLE W167 to nowy model który trafił do klientów wiosną 2019 roku, BMW X5 G05 zostało zaprezentowane w połowie 2018r jako nowy model, natomiast Q7 to auto po liftingu – zmian jest wiele, ale to nadal lifting.
Czy możemy spodziewać się nowego Q7? Auto stylistycznie nie odstaje od innych modeli oferowanych przez producenta co nie wskazuje na zmiany w najbliższej przyszłości. Wybór może okazać się znacznie prostszy jeśli wybieramy SUV-a o sportowych osiągach. SQ7 legitymuje się mocą 507 KM, BMW X5 M50i dysponuje mocą 530 KM a Mercedes GLE 53 AMG 457 KM (z czego 22 KM dostarcza silnik elektryczny). Audi deklaruje, że SQ7 przyspieszy do 100km/h w 4,1s BMW X5 M50i – 4,3s a Mercedes GLE 53 AMG – 5,3. BMW oraz Mercedes oferują mocniejsze wersje jak X5 M oraz GLE 63 S 4Matic +. W Audi Q7 porównywalnie mocnego silnika próżno szukać, musimy zmienić model na RSQ8. Volvo XC90 najwyższą moc oferuje w wersji T8 Twin Engine – hybryda o pojemności 2.0 z motorem elektrycznym oferuje łącznie 400KM.
Czy zatem warto kupić nowe Audi Q7 lub SQ7?
Przy szalejącej inflacji zakup może okazać się trafną lokatą kapitału, choć trafniejszą okazać się może leasing z prawem pierwokupu. Środki które mieliśmy przeznaczyć na zakup zainwestować możemy w rozwój prowadzonej działalności, a leasing spłacać w ratach. Wielu przedsiębiorców nie pamięta o możliwości nadpłaty leasingu, z której warto korzystać, gdy nasza działalność tego wymaga. Dzięki prawu do pierwokupu, możemy zadecydować czy zwracamy auto do banku czy też chcemy je wykupić i sprzedać drożej, niż stanowi szacowana przez bank wartość rynkowa (patrz przykład z używanym SQ7 TDI ). Potocznie nazywany wynajem długoterminowy takiego auta może okazać się strzałem w „dziesiątkę”, ponieważ nie będzie wysokim obciążeniem miesięcznym a kapitał, który mieliśmy przeznaczyć na zakup pomnożymy dzięki trafnym inwestycjom.
Zakup nowego auta w 2022r
Obecnie na rynku nowych aut trwa kryzys związany z dostępnością półprzewodników. Auta gotowego do odbioru, które nie jest dziś oczywistością lub takie, które niebawem zostaną wyprodukowane można wyszukać w prosty sposób – Sprawdź na Wirtuany Salon Audi Q7.
Nowe przepisy wprowadzone w „Polskim Ładzie” powodują głębsze rozważanie zakupu auta na firmę, które często jest źródłem dodatkowego kosztu, którego przedsiębiorcy potrzebują. Na forach internetowych można zauważyć rozwiązania nowych przepisów, jak np. przekazanie auta po zakończonym finansowaniu w darowiźnie. Najprostszym i najbezpieczniejszym wyborem będzie jednak wybór najmu i zmiana auta co kilka lat, nigdy nie wprowadzając go w środki trwałe firmy.
Prosimy pamiętać, że proponowane rozwiązania nie stanowią doradztwa podatkowego i każdorazowo najlepiej skonsultować wybór opcji finansowania z ekspertem podatkowym lub księgową!