W pełni elektryczne Audi e-tron
Przemysł motoryzacyjny zawsze prężnie się rozwijał, ale to, co się dzieje w tej branży w ostatnim czasie to już rewolucja, która rozpoczyna nową erę elektromobilności.
Otóż widać jak na dłoni, że elektromobilność wychodzi z fazy niekiedy wręcz zabawnych prototypów i staje się pożądanym wymogiem współczesnego świata. Jak dotąd samochody w pełni elektryczne były domeną nielicznych, natomiast dzisiaj wprowadzają je praktycznie wszystkie marki.
Niemniej, jeśli weźmiemy pod uwagę te najbardziej popularne, to chyba największy sukces na tym polu osiągnęła marka z Ingolstadt, wprowadzając do sprzedaży samochód który jest w pełni elektryczny, pod względem technologicznym jest z wręcz z nadchodzącej epoki, a i pod względem design nie można mu nic zarzucić. Tak w zwięzłych słowach można opisać nowe Audi e-tron.
Od razu można się zastanowić co determinowało sukces Audi na tym polu. Chyba dobrze to wyjaśnił Bram Schot CEO Audi AG, który podczas światowej premiery Audi e-tron w San Francisco powiedział, że ideą, która przyświecała zespołowi projektantów i inżynierów podczas pracy nad tym modelem, było “połączenie nowego świata elektromobilności z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu samochodów klasy premium”.
Trzeba przyznać, że osiągnęli wspaniałe rezultaty, ponieważ z jednej strony mamy rewolucję elektromobilności, a z drugiej wszystko to, do czego fani i klienci Audi przyzwyczaili się i docenili na przestrzeni lat.
Magia Audi e-tron
Audi e-tron jest wynikiem synergii technologii, ekologii, designu, luksusu oraz przestrzeni. Możemy spodziewać się wysokiej jakości materiałów wykończeniowych, solidnego montażu, ergonomii, multimediów, a także wielu innowacyjnych systemów Audi (nowych i znanych z innych modeli Audi).
Model dostępny jest w wersji e-tron (podstawowej) oraz w wersjach e-tron Sportback, e-tron S oraz e-tron S Sportback.
Audi e-tron zasilany jest silnikami elektrycznymi po jednym na każdą oś (ot i mamy napęd quattro), dzięki którym samochód dysponuje mocą do 408 KM oraz przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w niespełna 6 sekund. Maksymalna prędkość, z jaką ten samochód może jechać, wynosi 200 km/h*. Już tylko dla formalności wspomnimy, że samochód jest bardzo cichy oraz całkowicie zeroemisyjny.
Na 100 km Audi e-tron zużywa +/- 21,8 – 26,1 kWh. Jeżeli uśrednimy ceny paliw w Polsce oraz cenę 1 kWh to możemy przyjąć, że przejechanie 100 km Audi e-tron będzie mniej więcej o połowę tańsze, aniżeli samochodem z silnikiem benzynowym, którego spalanie wynosi ok. 6.5 l/100 km.
Bateria i zasięg Audi e-tron
Audi chwali się, że samochód może mieć zasięg nawet powyżej 411 km. Niemniej, zapotrzebowanie na energię wszystkich dodatkowych systemów Audi jest tak duże, że przejechanie tym samochodem wspomnianych 411 km jest nie lada wyzwaniem – do zrobienia jedynie po wyłączeniu wszystkiego co się da, czyli klimatyzacji, ogrzewania, nawiewów, multimedialnych ekranów, etc, etc… Poza tym, żeby osiągnąć ten wynik, liczą się jeszcze dodatkowe czynniki takie jak: jazda w mieście, temperatura zewnętrzna ok 30 st. C oraz felgi 20 cali.
Natomiast w trybie jazdy auto, po autostradzie, z felgami 21 cali i przy temperaturze zewnętrznej ok. 5 st. C możemy przejechać ok. 253 km. Później musimy zrobić przerwę i naładować samochód, a to może trochę potrwać…
Ładowanie w domu:
Rodzaj złącza | Czas ładowania do pełnej baterii |
---|---|
Wtyczka domowa z mocą ładowania 2,3 kW | 46:42 h |
Wtyczka przemysłowa z mocą ładowania 11 kW | 8:54 h |
Ładowanie w punkcie ładowania
Rodzaj złącza | Moc ładowania | Czas ładowania do pełnej baterii |
---|---|---|
Stacja ładująca z przewodem mode3 (AC) | 3,7 kW | 28:06 h |
4,7 kW | 13:36 h | |
11 kW | 8:54 h | |
Stacja ładująca (DC) | 50 kW | 1:42 h |
150 kW | 0:48 h |
W Polsce na sieć ładowań e-tron Charging Service jest stosunkowo dobrze rozwinięta, aczkolwiek stacji ładujących z największą mocą (IONITY High Power Charging), mogłoby być więcej…
Czyli w dłuższe trasy po Polsce oraz po innych krajach europejskich także możemy się wybrać, niemniej należy pamiętać, aby co ok. 200 – 250 km, zaplanować postój na ładowanie baterii.
Wniosek jest taki, że jeżeli:
- samochód służy nam do dojazdu do pracy, podwiezieniu dziecka do szkoły, oraz do podjechania na zakupy (nazwijmy to takim “typowym codziennym użytkowaniem”),
- dysponujemy w domu wtyczką przemysłową
- i będziemy pamiętać o tym, żeby wieczorem podłączyć samochód do ładowania,
to nie powinniśmy zbytnio odczuć tego, że jednak ten samochód musi spędzić na “stacji” znacznie więcej czasu niż samochód spalinowy.
Przy okazji: czas ładowania Audi e-tron można jeszcze poprawić, dzięki opcjonalnemu portowi ładowania pod słupkiem “a” od strony pasażera. Niemniej ten port jest dodatkowo płatny (+ ok. 2200 zł).
Dodatkowe wyposażenie (wybrane elementy)
Audi oferuje (zresztą jak w przypadku każdego innego modelu), bogate wyposażenie dodatkowe, które sprawia, że podróżowanie samochodem jest jeszcze bardziej komfortowe (a nawet luksusowe), i jeszcze bardziej bezpieczne. Do wyboru mamy:
- Szklany dach panoramiczny (+ ok. 7300 zł)
- System Head-Up, który w zasięgu wzroku kierowcy w postaci hologramu wyświetla najważniejsze informacje dot. parametrów jazdy (+ ok. 6700 zł)
- Wirtualne lusterka, które przy pomocy zewnętrznych kamer, przenoszą obraz bezpośrednio do wnętrza samochodu. Rozwiązanie trochę dyskusyjne, ale fanom technologii na pewno się spodoba (+ ok. 7500 zł)
- Cyfrowe reflektory Digital Matrix Led, które wśród bardzo wielu zastosowań poprawiających bezpieczeństwo jazdy po zmroku (m.in. rozścielenie “dywanu” światła przed samochodem), mają również możliwość wyświetlania dynamicznych projekcji przed samochodem, np. animowane powitanie (+ ok. 21 900 zł)
- Asystent jazdy nocnej, który dzięki termicznej wizualizacji otoczenia, będzie ostrzegał przed pieszymi na poboczu lub dzikiej zwierzynie, która może wbiec na drogę (+ ok. 10 500 zł)
- Kamera cofania (+ ok. 2300 zł)
- 4-strefowa klimatyzacja (+ ok. 3900 zł)
- Tuner TV (+ ok. 6600 zł)
- DVD (+ok. 700 zł)
- Drugie gniazdo do ładowania (+ ok. 2200 zł)
Na podsumowanie: “złoty środek” od Audi
Jeżeli ktoś miał już doświadczenie z innymi samochodami elektrycznymi (np. z Teslą), ten z pewnością zauważył, że osiągi Audi e-tron (prędkość maksymalna, przyśpieszenie, zasięg, zużycie energii) nie są rekordowe – oczywiście pod tym względem robi się ciekawiej w wersji e-tron S.
Niemniej, Audi e-tron jest wspaniałym kompromisem pomiędzy możliwościami, jakie daje napęd elektryczny, a bogatym i komfortowym wyposażeniem. Summa summarum mamy do czynienia z samochodem, który mimo wszystko nie kompromituje się w osiągach, a przy tym jest dużo bardziej luksusowy (jak na Audi przystało) i dużo lepiej wpisuje się w naszą codzienną prozę życia, aniżeli inne samochody elektryczne. Decydując się na Audi e-tron, można być też niemalże pewnym, że będzie to najbardziej efektowny samochód w okolicy.
Dlatego nie pozostaje nam nic innego, jak tylko zarekomendować Audi e-tron w cenie jeszcze niższej, aniżeli u dealera Audi.
- Audi e-tron w leasingu dla firm lub indywidualnie z robiącym różnicę rabatem 55 512 zł. Z kolei kwotę rabatu, warto przeznaczyć na robiące w tym samochodzie różnicę dodatkowe wyposażenie.
Zapraszamy do kontaktu – nasi doradcy są do dyspozycji.