BMW X5 – Pierwszy SAV
BMW X5 to pierwszy SAV w historii bawarskiej marki. Nie, nie popełniliśmy literówki. BMW w swojej ofercie nie posiada SUV-ów, a SAV-y ( z ang. Sports Activity Vehicle ). X5 generacji E53 zaprezentowano w 1999 roku, a pomysł na stworzenie modelu zrodził się w 1994 roku po przejęciu Land Rovera przez BMW. Owocem przejęcia były wspólne z przejętą marką części, np. klapa bagażnika. X5 to wyższy odpowiednik serii 5, z którą również dzieli wiele części i elementów elektroniki. BMW mimo podwyższonego prześwitu nie miało takich właściwości terenowych co Land Rover, co było celem inżynierów, ponieważ auto ma być SAV-em, a nie SUV-em. BMW X5 w standardzie posiadało napęd xDrive na wszystkie koła, który przenosił 62% mocy na tylne koła.
Silniki benzynowe w ofercie to:
Wersja | Pojemność | Układ Cylindrów | Moc / moment obrotowy | 0-100 km/h |
3.0i | 2979 | R6 | 231 KM/300 Nm | 8,5s |
4.4i | 4398 | V8 | 286 KM/440 Nm | 7,5s |
4.4i | 4398 | V8 | 320 KM/440 Nm | 7,0s |
4.6is | 4619 | V8 | 347 KM/480 Nm | 6,5s |
4.8is | 4799 | V8 | 360 KM/500 Nm | 6,1s |
Silniki diesla:
Wersja | Pojemność | Układ Cylindrów | Moc / moment obrotowy | 0-100 km/h |
3.0d | 2926 | R6 | 184 KM/410 Nm | 10,1s |
3.0d | 2993 | R6 | 218 KM/500 Nm | 8,3s |
Wyposażenie oferowane w X5 było, jak na BMW przystało, na odpowiednio wysokim poziomie. X5 można było wyposażyć min. w następujące elementy:
-
elektryczne fotele przednie
-
szklany dach panoramiczny
-
reflektory xenonowe
-
czujnik deszczu
-
czujnik zmierzchu
-
zmieniarka płyt CD
-
telefon komórkowy
-
tuner TV
-
zawieszenie pneumatyczne
-
el. regulację kolumny kierowniczej
-
ogrzewane tylne zewnętrzne siedzenia
-
komputer pokładowy, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat itd.
Dziś ceny zadbanych egzemplarzy z względnie niewielkim przebiegiem jak na ponad 20 letnie auta, oscylują w granicach od 35 000 do 50 000 zł, zależnie od wersji silnikowej i wyposażenia, choć w tej cenie zdecydowana większość egzemplarzy posiada bogate wyposażenie. Produkcja BMW X5 E53 zakończyła się w 2006 roku.
Drugi z czterech
Druga generacja została zaprezentowana w 2006 roku, przyjmując oznaczenie E70. W ofercie BMW była już nowa seria 5 o kodzie E60 ( od 2003 roku ), nowa seria 3 o kodzie E90 ( od 2004 roku). X5 E53 ze stylistyką nawiązującą do poprzednich modeli, mimo liftingu, odstawało stylistycznie od obecnych w ofercie modeli. Wprowadzenie nowego modelu było konieczne. Widząc E70 od razu było widać, że jest to X5.
Linia nadwozia nawiązywała do poprzednika, jednak model był wyraźnie świeższy stylistycznie. Tylne reflektory wyraźnie wskazują literę L z lewej strony i jej lustrzane odbicie ze strony prawej, co jest elementem charakterystycznym dla modeli BMW stosowanym od lat do dziś.
Wnętrze wygląda nowocześnie, ekran radia i nawigacji został przeniesiony wyżej niż w poprzedniku, ze względu na zastosowanie pokrętła do obsługi multimediów iDrive, za pośrednictwem którego odbywa się obsługa radia i nawigacji, bez konieczności wyciągania dłoni do dalej odsuniętego ekranu.
E70 to generacja, w której po raz pierwszy ukazała się wersja X5 M! Oto jednostki napędowe, jakie oferowane były w tej generacji
Jednostki benzynowe:
Wersja | Pojemność | Układ Cylindrów | Moc / moment obrotowy | 0-100 km/h |
30i | 2996 | R6 | 272KM/315Nm | 8,1s |
48i | 4799 | V8 | 355KM/475Nm | 6,5s |
35i (LCI) | 2979 | R6 | 306KM/400Nm | 6,8s |
50i (LCI) | 4395 | V8 | 407KM/600Nm | 5,5s |
X5 M | 4395 | V8 | 555KM/680Nm | 4,7s |
Silniki Diesla
Wersja | Pojemność | Układ Cylindrów | Moc / moment obrotowy | 0-100 km/h |
30d | 2993 | R6 | 235KM/520Nm | 8,1s |
35d | 2993 | R6 | 286KM/580Nm | 7,0s |
30d (LCI) | 2993 | R6 | 245KM/540Nm | 7,6s |
40d | 2993 | R6 | 306KM/600Nm | 6,6s |
Co warto zapamiętać o E70? Jednostki benzynowe przed liftem to wolnossące silniki, natomiast po lifcie są to doładowane jednostki za pomocą systemu TwinPower Turbo. Po lifcie skrzynie biegów nie miały już sześć, a osiem biegów. Wszystkie X5 generacji E70 posiadają napęd na 4 koła xDrive.
Wyposażenie opcjonalne w BMW E70 to min:
-
asystent świateł drogowych
-
ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa ruchu
-
aktywny fotel kierowcy
-
dostęp komfortowy
-
system domykania drzwi
-
kamera cofania
-
wyświetlacz Head-Up
-
aktywny tempomat z funkcją hamowania, z funkcją stop&go
-
reflektory adaptacyjne
-
adaptacyjne zawieszenie
Dziś ceny X5 E70 zaczynają się na 40-43 tysiącach i kończą na ponad 130 000 PLN za egzemplarze z końca produkcji.
Prawie nowe X5
Nowe BMW X5 zostało zaprezentowane w 2013 roku i zakończyło produkcję w 2018 roku. Auto wyglądało bardziej sportowo względem poprzednika, miało ostrzej poprowadzone linie i przetłoczenia nadwozia, reflektory nadawały sportowego charakteru, charakterystyczne dla BMW nerki urosły, a halogeny od świateł przeciwmgłowych z przodu zostały „wyciągnięte” z wlotów powietrza w zderzaku i trafiły pod główne reflektory.
Tył auta na pierwszy rzut oka wyglądał podobnie do poprzednika. Szeroko rozstawione otwory z wydechami w zderzaku, światła w kształcie litery L wchodzące na pokrywę bagażnika przypominają poprzedni model.
Najbardziej widoczne zmiany we wnętrzu to „wyciągnięty” z deski rozdzielczej ekran do obsługi multimediów, który urósł i zyskał nowoczesny wygląd.
Rok po premierze zaprezentowany został najmocniejszy wariant X5, jakim jest X5 M. Względem poprzednika, moc wzrosła o 20 KM do 575 KM oraz 750Nm momentu obrotowego ( 70 Nm więcej od porzednika ), co pozwoliło osiągnąć pierwszą setkę w 4,2s!
Generacja F15 dostępna była także z napędem jedynie na tylną oś (sDrive) z silnikiem diesla o mocy 218 KM. To także generacja, w której zadebiutował mocny diesel o oznaczeniu M50d, który jest cenionym wyborem przez osoby lubiące wysoką moc i niższe niż w przypadku benzynowych jednostek napędowych spalanie. M50d to świetne auta do codziennej jazdy, zwłaszcza dla osób, które dużo podróżują i potrzebują więcej mocy.
Wszystkie jednostki napędowe dostępne były z automatyczną, 8 stopniową skrzynią biegów.
Oferta jednostek napędowych prezentowała się następująco:
Wersja | Pojemność | Układ Cylindrów | Moc / moment obrotowy | 0-100 km/h |
xDrive 35i | 2979 | R6 | 306 KM/400Nm | 6,5s |
xDrive 50i | 4395 | V8 | 450 KM/650Nm | 5,0s |
X5 M | 4395 | V8 | 575 KM/750Nm | 4,2s |
sDrive 25d | 1995 | R4 | 218 KM/450Nm | 8,2s |
xDrive 25d | 1995 | R4 | 218 KM/450Nm | 8,2s |
xDrive 30d | 2993 | R6 | 258 KM/560Nm | 6,9s |
xDrive 40d | 2993 | R6 | 313 KM/630Nm | 5,9s |
M50d | 2993 | R6 | 381 KM/740Nm | 5,3s |
W porównaniu z konkurencją w postaci Mercedesa ML, X5 wyglądała bardziej sportowo, współcześnie i charakternie. Mercedes był zdecydowanie bardziej eleganckim autem o łagodnych przetłoczeniach.
Audi Q7 4L, dostępne na rynku na początku produkcji F15 zostawało zdecydowanie w tyle ze względu na przestarzałe multimedia i stylistykę z 2005 roku.
W 2015 roku Audi wprowadziło nowy model, który mocno różnił się od poprzednika, czym zdecydowanie nadgoniło do BMW. Nowe Q7 było bardziej cyfrowe i posiadało mocne 3L silniki diesla oraz wersję SQ7 – 4.0 V8 TDI o mocy 435KM, który był zdecydowanie mocniejszy od wersji M50d F15, co mogło zdecydować o tym, że BMW X5 generacji F15 to najkrócej produkowane X5 w historii – produkcja trwała 5 lat.
Najnowsza generacja BMW X5
Najnowsza generacja o kodowym oznaczeniu G05 zadebiutowała w 2018 roku i była jednym z sześciu nowych modeli zaprezentowanych w ciągu 12 miesięcy przez BMW. G05 od poprzednika było dłuższe, szersze, przy czym niższe i lżejsze. Stylistyka nawiązuje do poprzedników i już na pierwszy rzut oka widać, że jest to X5. Względem poprzednika powiększony został grill tzw. nerki, reflektory przednie zostały zmniejszone, tylne lampy nie przypominają już tak bardzo litery L, stały się mocno podłużne. Auto zależnie od wybranej linii stylistycznej wygląda elegancko, z zacięciem terenowym lub sportowo. Oferowane linie stylistyczne to linia podstawowa, model xLine oraz pakiet sportowy M.
G05 jest autem na miarę XXI wieku. Samochód możemy otworzyć i uruchomić bez kluczyka,
korzystając ze smartfona w funkcją NFC. Zatem jeśli telefon obsługuje płatności zbliżeniowe czy ładuje się na ładowarce indukcyjnej, może również otworzyć i uruchomić X5, jeśli właściciel udostępni nam dostęp do auta.
Warto wymienić elementy wyposażenia, które X5 może posiadać:
-
reflektory laserowe (w standardzie otrzymamy reflektory LED)
-
uchwyty na napoje z regulacją temperatury
-
pakiet zapachów Ambient Air
-
podgrzewane fotele oraz podłokietniki z przodu
-
skrętną tylną oś
-
zawieszenie pneumatyczne
-
BMW Night Vision
-
szklany dach panoramiczny Sky Lounge – dach z oświetleniem ambiente, które wyświetla na szkle grafiki w 6 kolorach, jest generowana przez ponad 15 000 elementów świetlnych
Silnik oferowane w BMW X5 G05 prezentują się następująco:
Wersja | Pojemność | Układ Cylindrów | Moc | 0-100 km/h |
xDrive 40i | 2998 | R6 | 333 KM | 5,7s |
M50i | 4395 | V8 | 530 KM | 4,3s |
xDrive 25d | 1995 | R4 | 530 KM | 7,5s |
xDrive 30d | 2993 | R6 | 286 KM | 6,1s |
xDrive 40d | 2993 | R6 | 340 KM | 5,5s |
xDrive 45e | 2998 | R6 | 394 KM | Brak danych |
X5 M | 4385 | V8 | 600 KM | 3,9s |
X5 M Competition | 4395 | V8 | 625 KM | 3,8s |
BMW na oficjalnej stronie nie udostępnia informacji o momencie obrotowym, jakim dysponują ich jednostki napędowe.
Wersje 30d, 40d oraz 40i to silniki z dodatkowym napędem elektrycznym ( technologia Mild-Hybrid ) która zapewnia dodatkowe 11KM ( uwzględnione w powyższej tabelce ).
Konkurencja
Jak wypada X5 na tle konkurencji? Porównując X5 xDrive 30d z silnikiem 3.0 R6 o mocy 286KM z Audi Q7 50 TDI, które dysponuje również mocą 286KM z silnika 3.0 V6 BMW wypada korzystniej pod względem średniego zużycia paliwa i emisji CO2 – BMW spala 6,6-8.0 L, Audi 7,8-8,5L). Obydwa auta to miękkie hybrydy. Mercedes GLE 300d, który również jest miękką hybrydą, dysponuje mocą ( 292 KM, łącznie spalinowy i elektryczny ) z silnika o pojemności 2.0 R4, gdzie producent deklaruje najniższe spalanie na poziomie 6,1-7,5L. Mercedes ma również najniższą emisję CO2 – min. 160g/km. Mercedes jest również najtańszy, co wynika z silnika o dwa cylindry i litr pojemności mniejszego. GLE jest także na tle konkurencji najwolniejsze – do 100 km/h przyspiesza w 6,8s, podczas gdy BMW i Audi pierwszą setkę osiągają w 6,1s. W naszej ocenie różnica w cenie między Mercedesem a konkurentami jest na tyle niewielka, że warto zdecydować się na auta z silnikiem o sześciu cylindrach, który charakteryzuje się zdecydowanie wyższą kulturą pracy.
BMW zdobywa przewagę nad konkurentami pod względem obsługi systemu multimediów. Bawarski producent nie zrezygnował z dobrze znanego iDrive-a, dzięki któremu nie trzeba sięgać w stronę dotykowego ekranu by zmienić ustawienia auta czy wybrać cel w nawigacji, możemy tego dokonać trzymając wygodnie rękę na podłokietniku i dłonią zmieniać opcje w menu czy wpisywać cele do nawigacji poprzez dotykowy panel na pokrętle. Podobne rozwiązanie dostępne jest w Mercedesie, choć w BMW zdaje się być ono bardziej intuicyjne. Dodatkowo dostępna jest obsługa za pomocą gestów. Na pochwałę zasługuje również panel klimatyzacji, który jest czytelny, intuicyjny i nie wymaga odwrócenia wzroku od drogi. Podobny panel znajdziemy w Mercedesie, natomiast nie uświadczymy go w Audi, gdzie zastępuje go dotykowy ekran.
Warto zwrócić uwagę na wariant BMW X5 M Competition, którego moc wynosi 625 KM. Audi Q7 nie posiada konkurenta, ponieważ RS Q7 nie zostało stworzone, RS Q8 natomiast powinno konkurować z X6 M. GLE 63s 4Matic+ dysponuje wyższą mocą ( 634KM z połączenia silnika spalinowego i elektrycznego), natomiast pierwszą setkę osiąga również w 3,8s. Mercedes jest katalogowo tańszy o ok. 12 000 PLN, a jego sylwetka nie jest tak sportowa, jak w przypadku X5 M.
Podsumowując, BMW X5 to auto bardzo komfortowe, dynamiczne, a przy tym oszczędne, auto o bardzo dobrych właściwościach jezdnych, które daje radość z jazdy czyli to, co powinno dać BMW. To jeden z tych samochodów, w którym po zamknięciu drzwi odcinasz się od otaczającego świata i od Ciebie zależy, czy jazda nim będzie komfortową podróżą, czy dostarczeniem porcji adrenaliny wywołanej przez przyspieszenia topowych wersji.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty aut dostępnych od ręki! Niezależnie od wyboru, zarówno BMW X5, Mercedesa GLE oraz Audi Q7 znajdziesz w jednym miejscu – https://salon.auto-planeta.pl.
Źródła zdjęć
BMW E53 – https://www.off-road.pl/bmw-x5-e53-1999-2006/
E70 – https://autokult.pl/5069,uzywane-bmw-x5-e70-awarieiproblemy
F15 – https://autowizja.pl/2013/06/bmw-x5-f15-powiew-swiezosci/
G05 – https://www.press.bmwgroup.com/poland/photo/search/tag:144/