Mercedes-Benz klasy A
Pierwsza generacja A klasy o fabrycznym kodzie W168 została zaprezentowana w kwietniu 1997 roku by przejąć część klientów, którzy decydowali się na wybór popularnego Volkswagena Golfa. Mercedes stworzył zatem kompaktowe auto, ekonomiczne w zakupie i eksploatacji, którego konstrukcja zapewniała sporą ilość miejsca dla pasażerów. W168 to pierwszy Mercedes z napędem na przednią oś. W związku z brakiem doświadczenia Mercedesa w tworzeniu kompaktowych aut przednionapędowych nie obyło się bez wpadek. W październiku 1997 roku szwedzcy dziennikarze przeprowadzili na A klasie „test łosia”, który polega na gwałtownym ominięciu przeszkody z lewej a następnie prawej strony przy prędkościach 70 – 77km/h. A klasa podczas testu przewróciła się na bok. Po zgłoszeniu problemu do Mercedesa ten początkowo zbagatelizował problem by po kilkunastu dniach wstrzymać produkcję i wycofać z rynku wszystkie sprzedane do tej pory A klasy (ok. 2600 aut). Po niespełna 4 miesiącach auto wróciło do sprzedaży ze zmienionym zawieszeniem oraz systemem ESP na wyposażeniu standardowym – po raz pierwszy w historii w system ten wyposażony był samochód klasy miejskiej/kompaktowej.
Innowacją którą wprowadziła pierwsza A klasa na rynek był też system absorbcji siły zderzenia czołowego, tzw. „Sandwich”. Podczas czołowego zderzenia silnik i skrzynia biegów nie przebijały ściany grodziowej i wpadały do wnętrza auta, a wciskane były pod podłogę samochodu. Najmocniejszy silnik dostępny był w wersji A210 Evolution, generował 140 KM z pojemności 2.0L.
Pierwsza generacja A klasy zakończyła produkcję w 2004 roku.
Druga generacja A klasy.
Również w 2004 roku zaprezentowana została druga generacja klasy A – W169. Czy Mercedesowi zależało na promocji i sukcesie nowej A klasy? Bardzo. Jak bardzo? Tak bardzo, że Christina Aguilera na zlecenie Mercedesa nagrała piosenkę „Hello” która promowała nową A klasę. Auto stylistyką mocno nawiązywało do pierwszej generacji, było od poprzednika nieco większe, większy był również bagażnik i moc oferowanych silników – topowe A200 Turbo generowało 193 KM. Diesle dostępne z manualną skrzynią biegów produkowane od 2009 roku oznaczone kodami A160 CDI oraz A180 CDI oferowane były w ekologicznych wersjach Blue Efficiency – system start/stop oraz szereg innowacji powodujący mniejsze zużycie paliwa i ograniczona ilość szkodliwych substancji emitowanych przez silnik spalinowy.
W związku z rosnącą popularnością aut hybrydowych Mercedes przy współpracy z Teslą stworzył limitowaną do ok. 500 sztuk elektryczną wersję A klasy E-Cell. Auto posiadało silnik elektryczny o mocy 95 KM, baterie litowo jonowe chłodzone cieczą o pojemności 36 kW/h (baterie produkowane przez Teslę). Auto rozpędzało się do 100 km/h w…14 sekund. Prędkość maksymalna to 150 km/h, zasięg – 200 kilometrów.
Zarówno pierwsza jak i druga generacja A klasy nie była spektakularnym sukcesem sprzedażowym. Stylistyka auta jest bardzo stonowana, wnętrze spokojne, auto nie wzbudza wielu pozytywnych emocji. Trzecia generacja – to już zupełnie co innego.
Trzecia generacja A klasy.
Pierwsza A klasa będąca prawdziwym konkurentem Golfa – W176. Auto zostało zaprezentowane w 2012 roku i w końcu stało się tym, czym od początku powinno być – miejskim hatchbackiem. Stylistyka trzeciej generacji zerwała zupełnie z poprzednimi dwoma, definiując miejsce A klasy w gamie modelowej Mercedesa na nowo. Na bazie stylistyki poprzednich generacji została stworzona w następnych latach klasa B. Nowa A klasa miała dynamiczny wygląd, nowoczesne wnętrze i wiele wersji silnikowych wraz z wersja AMG czy opcjonalnym napędem na cztery koła. Auto trafiło w grupę odbiorców, w którą celował Mercedes – młodych ludzi, którzy pożądali tego auta od pierwszego spojrzenia.
Standardowo A klasa wyposażona była między innymi w układ PRE-SAFE który w przypadku rozpoznaniu krytycznej sytuacji zagrożenia uruchamia napinacze pasów bezpieczeństwa, zamyka szyby i szyberdach oraz ustawia w odpowiedniej pozycji fotel pasażera, nowa A klasa ostrzegała także przed kolizją poprzez radarowy system ostrzegania Collision Prevention Assist z adaptacyjnym układem Brake Assist.
Gamę silników otwierała wersja A160 CDI/d z dieslem o pojemności 1.5L i mocy 90KM, najmocniejsza dostępna wersja to A 45 AMG 4matic z silnikiem o pojemności 2.0 L o mocy 381KM dostępna po liftingu w 2015 roku. W momencie premiery był to najmocniejszy silnik R4 oferowany w autach seryjnych. Na bazie nowej klasy A powstały również CLA, CLA Shooting Brake oraz GLA.
Czwarta generacja A klasy.
W 2018 roku zaprezentowana została nowa A klasa – W177. Samochód designem przodu mocno nawiązuje do modelu CLS, obydwa auta mają tak zwaną „predator face”, która nadaje im dynamicznego i agresywnego wyglądu. „Twarz drapieżnika” nie będzie gościć na pozostałych modelach Mercedesa, jest ona skierowana konkretnie w klasę A oraz CLS. Charakterystycznymi elementami designu są trójkątne reflektory oraz odwrócony grill. Wnętrze auta wyposażone jest w dwa połączone ekrany, co raz częściej widywane w nowych generacjach Mercedesa oraz BMW. A klasa może być wyposażona w elementy zarezerwowane przeważnie dla aut wyższej klasy: wielokonturowe fotele, adaptacyjne zawieszenie, wyświetlacz Head-up, rozszerzona rzeczywistość nawigacji czy lakieru Manufaktur – i bardzo dobrze! Kupując najmniejszy i zarazem najtańszy model otrzymujemy pełnoprawnego Mercedesa.
Listę jednostek napędowych rozpoczyna A180 z silnikiem R4 1.3 o mocy 136KM, BMW w konkurencyjnej serii 1 w podstawowej wersji silnikowej oferuje silnik o mocy 109KM R3 i pojemności R3. Mercedes w tym zestawieniu wygrywa zdecydowanie, oba auta bazowo kosztują tyle samo – 127 800 PLN. Audi A3 z całej trójki jest najtańsze – 117 400 PLN – i oferuje 1.0 110KM R3. Mercedes w porównaniu z konkurentami nie oferuje A klasy z manualną skrzynią biegów, która dostępna jest w Audi i BMW obniżając cenę bazowych aut.
Kolejna jednostka to wersja A200 (najchętniej kupowana) o mocy 163KM, 1.3L pojemności, silnik R4. Mocniejsze wersje to również jednostki R4, A250 o mocy 224 KM dostępne z opcjonalnym napędem 4matic, hybryda A250e generuje 160KM z silnika spalinowego i 102KM z elektrycznego, A35 AMG o mocy 306KM oraz topowe A45s o mocy 421KM który powtórzył sukces poprzednika, będąc najmocniejszym 4-cylindrowym silnikiem w samochodzie produkcyjnym – 421 KM z silnika 2.0 R4.
Diesle oferowane w A klasie są wyłącznie o pojemności 2.0L. Bazowe 180d – 116KM, A200d – 150KM, A220d oferowane z opcjonalnym napędem 4matic – 190KM.
W177 to pierwsza A klasa dostępna w wersji sedan. Jest to odpowiedź na Audi A3 w wersji Limousine oraz BMW serii 1 sedan dostępne na niektórych rynkach. Faktem jest, że A klasa w sedanie nie jest częstym wyborem nie powinien nikogo dziwić. Auto jest „zjadane” przez konkurenta z własnego domu, jakim jest CLA – znacznie bardziej designerski, ze sportowym zacięciem.
Skoro nowa A klasa jest tak doskonała, kompletna, designerska i pożądana musi być droga? Niekoniecznie. Ceny A180 rozpoczynają się od 127 800 PLN, ale załóżmy, że chcemy mocniejszą wersję A200. Cena startuje od 142 200 PLN, doposażymy ją w linię AMG, ulubiony kolor lakieru, kamerę cofania, nawigację, podgrzewane fotele, większy wyświetlacz i pakiet integracyjny „smartphone”. Konfigurator wskazuje 167 463 PLN, za ile możemy kupić takie auto po rabacie? Na pewno poniżej 150 000
Auto możemy także leasingować, wziąć kredyt lub wynajem – już od 2 045 PLN netto bez wpłaty własnej, także dla osób prywatnych. Najem długoterminowy to jedna z popularniejszych form finansowania auta – w ratę wliczone jest ubezpieczenie OC/AC, pełna opieka serwisowa z pakietem przeglądów oraz naprawami, assistance, auto zastępcze i co najważniejsze rata jest stała, niezależna od tak popularnego w ostatnim czasie wskaźnika WIBOR.
Aktualne modele Mercedesa Klasa A w ofercie auto-planeta.pl Mercedes Klasa-A Wirtualny Salon