fbpx

Mercedes-Benz klasy C

W 2023 roku klasa C będzie obchodzić 30 urodziny. Przez 29 lat w motoryzacji wydarzyło się bardzo, bardzo dużo, czego C klasa jest świetnym przykładem.

Historia małego sedana Mercedesa zaczyna się od W201, znany również jako popularna „190-tka” lub Baby-Benz, jak był określany w USA. 190-tka zyskała grono odbiorców na tyle duże, że Mercedes zdecydował się na kontynuację produkcji sedana klasy średniej. Stylistycznie W201 przypominało większego brata, jakim był W124. Gama silnikowa była bardzo szeroka, zaczynając od dwóch silników z gaźnikiem firmy Stromberg, przez trzy warianty z gaźnikiem Pierburga, na siedemnastu wariantach z wtryskiem Boscha KE-Jetronic kończąc. Oferowane były silniki o pojemności od 1797cm³ do 3206cm³ 3.2 AMM o mocy 234KM. Wersja 2.5-16 Evolution II miała o 1KM mocy więcej od AMG, prędkość maksymalna była o 6km/h wyższa ( max 250 km/h ), ale pierwszą setkę osiągała później (Evolution II w 7,1s, 3.2 AMG w 6,7s z manualną skrzynią).

Niespotykana dziś ilość wersji silnikowych spowodowana była zastosowaniem w niektórych z nich katalizatora, dwóch różnych gaźników oraz wtrysku paliwa. Diesli nie było mniej – 11 wersji o pojemności od 2.0 do 2.5L, które zyskały sławę „nieśmiertelnych” dzięki wysokiej niezawodności.

Dziś ciekawe wersje i dobrze zachowane egzemplarze są cenionymi youngtimerami.

Pierwsza Klasa C W202

Pierwszym modelem klasy C było W202, które zadebiutowało w 1993r. Względem poprzednika auto było o 67mm dłuższe, 42mm szersze i wyższe. Auto w momencie wprowadzenia do oferty było niewiele droższe od poprzednika oferując przy tym zauważalnie wyższy komfort oraz standard wyposażenia, zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa ( min. poduszka powietrzna kierowcy, system bezpieczeństwa uderzenia bocznego, ABS ). Mercedes spróbował zachęcić młodszych klientów do zakupu ich aut, oferując atrakcyjne linie stylistycznie:

  • Classic – linia podstawowa, najtańsza, z delikatnymi wzorami tapicerek.

  • Esprint – tapicerki często zgodne z kolorem nadwozia, czarne elementy dekoracyjne a po liftingu listwy ozdobne imitujące włókno węglowe, zawieszenie obniżone o 25mm.

  • Elegance – luksusowe wnętrze, jasne tapicerki, listwy dekoracyjne z orzecha włoskiego, listwy zewnętrzne lakierowane w innym kolorze niż nadwozie, dodatkowo zdobione chromem, chromowane klamki.

  • Sport – ciemne tapicerki w kratę, sportowe fotele, listwy dekoracyjne o strukturze włókna węglowego ( inne niż w wersji Esprint ),zawieszenie obniżone o 25mm i utwardzone, bardziej bezpośredni układ kierowniczy.

W202 oferowane było dodatkowo w 8 limitowanych edycjach.

Gama silników była bardzo szeroka, klienci mieli wiele wariantów do wyboru zarówno wśród silników benzynowych jak i diesla.

Wybierając silnik benzynowy, można było zdecydować się na silniki wolnossące lub doładowane kompresorem. Bazowe C180 startowało z silnikiem o pojemności 1,8L R4 mocy 122KM. Najmocniejsza rzędowa czwórka w wersji C230 Kompressor o pojemności 2,3L generowała 193KM i 280Nm momentu obrotowego osiągając „setkę” w 8,4s. C240 z silnikiem V6 o pojemności analogicznej do oznaczenia Mercedesa generowała 170KM z wolnossącego silnika. Najmocniejsze V6 o pojemności 2,8L w wersji C280 generowało 197KM bez doładowania.

Gamę diesli otwiera C200D o mocy 75KM, naturalnie bez turbosprężarki. Najmocniejszym dieslem była rzędowa piątka o pojemności 2,5L z turbodoładowaniem o mocy 150KM i 280Nm w wersji C250TD.

Mercedes przygotował również ofertę dla klientów, którzy cenią sobie sportowe doznania z jadzy. AMG wzięło na warsztat trzy silniki, które zaowocowały wersjami C36, C43 oraz C55.

C36 AMG oferowane przed liftem to R6 o pojemności 3,6L i mocy 280KM osiągające „setkę” w 6,7s.

Mocniejsze C43 oferowane po lifcie to V8 o pojemności 4266cm³ i mocy 306KM/410Nm. Czas od 0 do 100km/h poprawiono o 0,2s. Sekundę szybciej przyspieszała topowa wersja C55 z silnikiem V8 o pojemności 5439cm³, która generowała 347KM i 510Nm. Od 2001r C55 oferowane było również w nadwoziu kombi, jako konkurencja dla Audi RS4 B5.

Druga generacja C klasy W203

W203 zostao zaprezentowane w 2000 roku. Nowa stylistyka odpowiadała obecnym na rynku trendom. W203 na początku produkcji oferowany był z silnikami R4 i R6, które pochodziły z modelu W201, zostały natomiast znacznie przerobione, by spełniały normę emisji spalin Euro 4. Od 2002 roku pod maskę trafiły zupełnie nowe jednostki napędowe, diesel zasilany był poprzez system common rail i otrzymał turbinę o zmiennej geometrii.

W203 dostępne było w trzech wersjach nadwozia: limuzyna, kombi oraz sport coupe, który był plasowany w klasie kompaktów. SportCoupe w przyszłych generacjach został wyodrębioną klasą CLC. Podobnie jak poprzednik, auto oferowane było w różnych wersjach wyposażenia: Classic, Avantgarde i Elegance, które różniły się wyposażeniem bazowym i stylistyką, by lepiej dopasować się do oczekiwań klienta.

Oferta silników była bardzo szeroka, zaczynając od C180 z wolnossącym R4 o mocy 128 KM, przez C200 Kompressor z mechaniczną sprężarką o mocy 163 KM po C230 Kompressor o mocy 197 KM. Mocniejsze benzyny to silniki V6 o pojemności od 2579cm i mocy 170 KM w wersji C240, 231 KM w wersji C280 o pojemności 2996cm i 272 KM w wersji C350 o pojemności 3498cm. Jak widać, Mercedes po raz pierwszy wskazywał inną pojemność silnika niż sugerowało oznaczenie na klapie bagażnika. Silniki wysokoprężne to jednostki R4 o mocy od 102 KM do 150 KM, R5 o mocy 170KM i 400 Nm po V6 o pojemności 3 litrów o mocy 224 KM i 415 Nm ( manualna skrzynia ) oraz 510 Nm w przypadku skrzyni automatycznej.

Co ciekawe, Mercedes oferował W203 w wersji C30 CDI AMG. Spotowy diesel krzesał 231 KM z silnika R5 i 540 Nm. Benzynowi sportowcy to C32 AMG o mocy 354 KM i 450 Nm z silnika o pojemności 3,2L. Po lifcie oferowany był C55 AMG z silnikiem V8 o mocy 367 KM i 510 Nm momentu obrotowego z pojemności 5439cm. Sportowe silniki dostępne były we wszystkich wersjach nadwozia do 2004 roku, kiedy usunięto C30 CDI AMG oraz C32 AMG w nadwoziu SportCoupe.

W203 zakończyło produkcję w 2007 roku. Dziś w zależności od wersji silnikowej, ceny używanych aut zaczynają się od ok. 6 500zł za wersję C180 z początku produkcji, kończąc na C55 z 2004 roku za niespełna 80 000 PLN.

C32 oraz C55 mogą okazać się dobrą lokatą kapitału oraz świetnym autem na weekendowe przejażdżki.

Nadal w formie – trzecia generacja klasy C

Nowa C klasa została pokazana światu w 2007 roku. Samochód zdecydowanie odróżniał się od poprzednika, zwłaszcza za sprawą pojedynczych reflektorów przednich zamiast dwóch okrągłych, choć zespolonych reflektorów z przodu w W203. W204 jest autem zdecydowanie współczesnym o czym świadczą elementy wyposażenia, które nawet dziś nie są oczywistością w innych markach: zestaw głośnomówiący bluetooth, reflektory ksenonowe, aktywny tempomat, kamera i czujniki parkowania, podgrzewana przednia szyba, czujnik zmierzchu i deszczu, kierownica z łopatkami do zmiany biegów.

W 2011 roku auto przeszło lift. Zmianie uległa stylistyka zewnętrzna oraz deska rozdzielcza, która po lifcie wygląda znacznie współcześniej.

W204 to pierwsza prawdziwa C klasa w nadwoziu coupe, które zadebiutowało wraz z liftingiem auta w 2011 roku. W203 SportCoupe bardziej przypominał hatchbacka ze względu na klapę bagażnika otwieraną razem z szybą tylną. Produkcja coupe zakończyła się w 2015 roku wraz z wprowadzeniem nowej generacji klasy C.

Gama silnikowa była na tyle szeroka, że każdy klient mógł znaleźć wersję dopasowaną do jego potrzeb. Stawkę otwiera C180 doładowany mechaniczną sprężarką, który oferował 156 KM i 230 Nm. Wraz z modelem W204 do oferty trafiły wersje z oznaczeniem CGI. Silniki te posiadały turbo sprężarkę zamiast kompresora oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Zmiany miały zapewnić niższe zużycie paliwa. Oferta zawierała również jednostki V6, między innymi C230 z silnikiem o pojemności 2496cm o mocy 204 KM i 245 Nm. Najmocniejsze benzynowe V6 to jednostka o pojemności 3498cm o mocy 306 KM i 370 Nm w wersji C350 .

Diesle dostępne w trzeciej generacji klasy C to jednostki o pojemności 2143cm o mocy od 136 KM do 204 KM oraz silniki o pojemności 2987cm o mocy od 231 KM (C300 CDI z napędem 4matic) przez 224 KM w C320 CDI, 231 KM w C350 CDI oraz 265 KM w C350 CDI po liftingu.

Topowa wersja C63 AMG z silnikiem V8 o pojemności 6.2L o mocy 457KM i 600 Nm osiągała 100km/h w 4,4s!

Nigdy wcześniej Mercedes nie stosował tak dużego silnika w aucie klasy średniej. C63 dostępne było w każdej wersji nadwozia. AMG konkurowało z BMW M3 oraz Audi RS4. Dodatkową edycją limitowaną do 800 sztuk była wersja C63 AMG Black Series z tym samym silnikiem wzmocnionym do 517 KM, która zaoferowana została w 2012 roku. Samochód wyróżniał zmieniony przedni zderzak, maska i spoiler na klapie bagażnika, poszerzone nadkola. Black Series dostępny był jedynie w nadwoziu coupe.

Dziś ceny W204 zaczynają się od ok. 20 000 PLN za diesla o mocy 170 KM z automatyczną skrzynią w nadwoziu kombi i kończą na ok. 250 000 PLN za C63 AMG Coupe z 2014 roku. Jest to cena zbliżona do bazowego nowego A45 AMG o mocy 421 KM z 2022 roku. Wysoka Cena C63 AMG spowodowana jest bardzo dobrą opinią panującą wśród użytkowników, auto jest narwane i daje fantastyczne doznania z jazdy, a silnik V8 w klasie średniej wymiera, co zwiastuje wzrost cen C63 generacji W204.

Jedną nogą w salonie – W205

Generacja W205 zadebiutowała w 2014 roku i zakończono jej produkcję w 2021 roku. To pierwsza C klasa oferowana w tak dużej ilości wariantów nadwozia – do limuzyny, kombi i coupe dołączył kabriolet oferowany od 2015 roku. Stylistycznie sedan klasy C przypomina większą klasę E, natomiast coupe stylistycznie nawiązuje do klasy S coupe. Nowy model znacznie odbiegał stylistyką od poprzednika. Nowy, dotykowy ekran systemu info-rozrywki nie został obudowany deską rozdzielczą, a do niej przymocowany. Auto w środku prezentuje się zależnie od wybranej wersji wyposażenia elegancko lub sportowo. Jak miało to miejsce w poprzednich generacjach, W205 oferowane było w kilku wersjach wyposażenia: podstawowa, Avantgarde, Exclusive (zamiast Elegance) i AMG.

W205 to bardzo udana generacja C klasy. Świadczy o tym otrzymanie tytułu Światowego Samochodu Roku 2015, trzeciego miejsca jako Europejski Samochód Roku 2015 oraz wyróżnienie przez EuroNCAP „Best in Class”, gdzie auto uzyskało 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa.

Silniki dostępne w W205 to jednostki benzynowe, diesle oraz hybrydy. Co ciekawe, Mercedes zaproponował hybrydę z silnikiem benzynowym oraz diesla. Najczęstszym wyborem polskich kierowców okazała się bazowa wersja C180 z benzynowym silnikiem 1.6L o mocy 156 KM i 250 Nm, której średnie zużycie wynosi ok. 5L/100 km zapewniając wystarczającą dynamikę i przyspieszenie do 100km/h w 8,2s. Najmocniejsze R4 to wersja C300 z silnikiem 2.0L o mocy 245 KM i 370 Nm. Klienci chcący posiadać benzynowy silnik 6-cio cylindrowy musieli rozglądać się za autem o minimalnym oznaczeniu C400, które oferowane było z napędem na 4 koła 4MATIC. Silnik o pojemności 3.0L generował 333 KM i 480 Nm.

Mocniejsze wersje to trzy odmiany AMG:

  • C43 AMG 4MATIC – 3.0L, 367KM, silnik R6

  • C63 AMG – 4.0L, 475 KM, 650 Nm, silnik V8

  • C63 AMG S – 4.0L, 510 KM, 700 Nm, silnik V8

W205 to ostatnia generacja C klasy z silnikiem V8. Kolejne C63 zgodnie z przeciekami ma posiadać silnik R4 o pojemności dwóch litrów znany z A45 AMG.

Diesle oferowane w W205 to bardzo oszczędne jednostki o pojemności od 1.6L do 2.2L z mocą od 116 KM do 245 KM. Wszystkie wersje to silniki R4. Użytkownicy chwalą się na forach tematycznych spalaniem na poziomie 5,2L/100km.

Przełomowa klasa C – W206

Obecna generacja C klasy z pewnością zapisze się na kartach historii. Auto zostało pozytywnie przyjęte na rynku, stylistycznie mocno nawiązuje do klasy S, wnętrze zyskało centralnie zamontowany ekran dotykowy, który pozwala na obsługę niemalże wszystkich funkcji auta. Dotykowe są także przyciski na kierownicy.

W206 wprowadza nowe rozwiązania w swojej klasie. Po raz pierwszy C klasa dostępna jest z opcjonalną tylną osią skrętną.

Sporo zmian dotyczy także jednostek napędowych, gdzie każda z nich jest tak zwaną „miękką hybrydą” co oznacza, że silnik spalinowy w odpowiednich momentach wspomagany jest małym akumulatorem by obniżyć zużycie paliwa i zapewnić dodatkową moc.

Wynikiem tego zabiegu jest spalanie na poziomie 4,5L/100km w wersji C200d z silnikiem diesla o mocy 163KM i dodatkowym zastrzyku 20 elektrycznych koni mechanicznych. Co ciekawe, producent komunikuje identycznie zużycie paliwa w wersji C220d o mocy 200 KM + 20 KM elektrycznych. Najmocniejszy diesel C300d oferuje 265 KM + 20 KM elektrycznych i spalanie na poziomie 5,1L/100 km z przyspieszeniem do setki w 5,7s.

Każda z wersji silnikowych dostępna jest z opcjonalnym napędem na 4 koła 4MATIC, który wymaga dodatkowych 11 000zł dopłaty.

Benzynowe jednostki to:

  • C180 o mocy 170 KM + 20 KM ze spalaniem na poziomie 6,3L/100km

  • C200 o mocy 204 KM + 20 KM ze spalaniem na poziomie 6,4L/100km

  • C300 o mocy 258 KM + 20 KM ze spalaniem na poziomie 6,7L/100km

C200 oraz C 300 oferowane są również z napędem na 4 koła, również za dodatkowe 11 000zł.

Wersje AMG nie są jeszcze oficjalnie opublikowane.

Co ciekawe, C180 emituje 143g dwutlenku węgla na 100km, podczas gdy C200d emituje 118g. Diesel jest droższy w zakupie o 11 300zł, ale jego spalanie jest o prawie 2L niższe. Warto dobrze przemyśleć wybór jednostki napędowej przy zakupie auta. Przy pokonywaniu dużej ilości kilometrów, droższy w zakupie diesel może okazać się trafniejszym wyborem.

C180 w bazowej wersji wyposażenia startuje od 176 200 zł. Linia Avantgarde to dodatkowe 10 420 PLN, linia AMG to dodatkowe 24 557 PLN. Konfigurując C180 bez problemu możemy osiągnąć 230 000 PLN za sensownie wyposażony egzemplarz. Warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy pomogą w zakupie auta na odpowiednich warunkach!