Mercedes klasa S – siódma generacja 2020 (W223)
Mercedes jak tylko prezentuje swoje modele samochodów, zawsze wywołuje to ogrom emocji na rynku motoryzacyjnym. Jest to temat, który nigdy nie przechodzi bez echa i tak też było tym razem, kiedy we wrześniu 2020 roku, mimo perturbacji związanych z pandemią COVID-19, motoryzacyjny potentat ze Stuttgardu zaprezentował nową generację klasy S.
Klasa S ma swoją wspaniałą tradycję. Pierwszy model Special Class został przedstawiony we wrześniu 1972 roku. Druga generacja pojawiła się 7 lat później, a kolejna w 1991 roku. Wraz z upływem czasu Mercedes udoskonalał swój model i tak w 1998 roku powstała czwarta generacja. Rok 2005 był rokiem całkowitej zmiany stylistyki Mercedesa klasy S i pojawienia się piątej generacji. W lipcu 2013 roku miała miejsce premiera szóstej generacji, która we wrześniu 2020 została zastąpiona kolejną – już siódmą.
Mając na uwadze doświadczenie i renomę Mercedesa oraz fakt, że rozwija on ten produkt od 48 lat, to można stwierdzić, że nowa S Klasa jest doskonała – patrząc przez pryzmat współczesnej motoryzacji.
Klasyka, nowoczesność i współczesność
Najnowszy model siódmej generacji Mercedesa klasy S W223 charakteryzuje się dostojnością, elegancją, doskonałymi proporcjami oraz nowym designem, który wprowadza go niejako w rodzinę prostszych i smuklejszych modeli CLS, CLA, ale bez cienia wątpliwości, to w dalszym ciągu pełnowymiarowa limuzyna segmentu F. Jak już jesteśmy przy smukłych kształtach, to warto wspomnieć, że jeśli chodzi o współczynnik oporu powietrza, to jest on wybitnie niski i wynosi zaledwie 0.22.
Pracując nad nową „S-ką”, zespół projektantów musiał odpowiedzieć sobie na pytanie: “Jakie są wymagania rynku wobec współczesnych limuzyn?” Z pewnością wymaga się synergii płynącej z połączenia klasyki z nowoczesnością, a to z pewnością znajduje swoje odzwierciedlenie w Mercedesie klasy S. Dlatego w tym samochodzie znajdziemy w zasadzie wszystko to, co do tej pory udało się stworzyć, żeby tylko umilić podróż kierowcy i pasażerom oraz wiele innowacyjnych systemów poprawiających bezpieczeństwo, oraz poszerzających zakres autonomiczności jazdy.
Do standardowych (ale jednak luksusowych) rozwiązań zaliczyć można:
-
masaż i wentylacja w fotelach
-
elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień
-
system audio na miarę profesjonalnej sali koncertowej
-
rozbudowany pokładowy system rozrywki
-
sterowanie gestami (np, otwieranie szyberdachu przy pomocy gestu)
-
oświetlenie ambientowe z możliwością wybierania w kilkuset kolorach
-
panoramiczny dach,
-
mini lodówka pomiędzy tylnymi fotelami
-
elektrycznie sterowane rolety przeciwsłoneczne
-
wykończenia piano black
-
wielofunkcyjna oraz podgrzewana kierownica
-
niesamowite wyciszenie wnętrza
-
nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, która nakłada podpowiedzi (np. strzałki ze wskazanym kierunkiem jazdy) na obraz z kamery.
S-Klasa – Systemy poprawiające bezpieczeństwo oraz wspomagające kierowcę
S-Klasa jest wręcz naszpikowana systemami, które mają na celu wspomagać kierowcę i poprawiać bezpieczeństwo. Część tych systemów jest znana z poprzedniej wersji S-Klasy, ale teraz znacznie rozszerzono ich spektrum działania. Oto kilka rozwiązań, które dają się ubrać w ramy jednego artykułu:
-
Przednie poduszki powietrzne dla pasażerów siedzących z tyłu (BTW: to w pierwszy samochód, który proponuje takie rozwiązanie).
-
Poduszki powietrzne w pasach bezpieczeństwa.
-
System Parking Assist, zapewniający komfortowe parkowanie (oczywiście samochód jest w stanie zaparkować samodzielnie).
-
Bardzo szybkie komputery oraz kamery, które pozwalają na przetwarzanie danych dot. otoczenia i warunków jazdy aż 1000 razy na sekundę.
-
Cyfrowe światła Digital Light o rozdzielczości 2,6 mln pikseli. Reflektory te, pozwalają rozpoznać i wyświetlić kontur znaków drogowych na jezdni lub wyświetlić powitalną projekcję przed samochodem.
-
Skrętna do 10 st. tylna oś, dzięki czemu S Klasa jest bardziej zwrotna niż chociażby A Klasa.
-
Zaawansowany, opierający się na kilku radarach, system Active Lane Change Assist. System wyświetla tor zmiany pasa jazdy oraz zabezpiecza przed nie intencjonalną zmianą pasa ruchu.
-
System Active Distance Assist DISTRONIC, który pozwala na dopasowanie dystansu od poprzedzającego pojazdu, w zależności od szybkości jazdy. System jest na tyle innowacyjny, że gdy zachodzi taka potrzeba zatrzyma samochód oraz automatycznie ruszy z miejsca, gdy będzie można kontynuować jazdę.
-
System Active Steering Assist, to system utrzymujący pojazd na środku pasa ruchu. Dzięki analizie toru jazdy innych uczestników ruchu oraz położenia innych elementów znajdujących się w obrębie jezdni, system wciąż działa bardzo sprawnie, nawet wówczas, kiedy oznakowanie poziome pasów ruchu nie jest takie oczywiste.
-
System Active Emergency Stop Assist, to system, który w możliwie bezpieczny sposób, zatrzyma samochód, kiedy kierowca nie reaguje na ostrzeżenia i prośby o przejęcie pełnej kontroli nad jazdą. Ponadto, system włączy światła awaryjne, wezwie pomoc oraz odblokuje drzwi w celu ułatwienia dostępu do kierowcy pomocy medycznej.
-
Bardzo dobrze dopracowany i robiący wrażenie system Active Brake Assist, który w kryzysowej sytuacji znacznie podnosi skuteczność awaryjnego hamowania. System jest w stanie skutecznie zadziałać nawet w sytuacji w której przeszkoda na drodze pojawia się na tyle nagle, że reakcja człowieka z pewnością byłaby spóźniona. Oczywiście system nie zwalnia kierowcy z jego podstawowych obowiązków.
-
Samochód jest także wyposażony w system Active Body Control w którym kamery i czujniki analizują wszelkie nierówności na drodze i tak steruje zawieszeniem, żeby szampan w kieliszku siedzącego na tylnym fotelu prezesa, przypadkiem się nie wylał. Ten system ma wpływ nie tylko na komfort, ale także na bezpieczeństwo: w razie zderzenia bocznego, jest w stanie, w ciągu ułamków sekund zwiększyć prześwit samochodu aż o 8 centymetrów, by uchronić się przed dachowaniem i jak najlepiej zminimalizować skutki uderzenia. (Takie rozwiązanie jest także w Audi A8). Ta technologia jest przez Mercedesa rozwijana od ładnych paru lat. Active Body Control, był nawet głównym motywem reklamy, na którą Jaguar odpowiedział ciętą ripostą.
-
Head-up display za pomocą którego wyświetlane są elementy rozszerzonej rzeczywistości przed polem widzenia kierowcy. Odpowiada on widoczności monitora, ustawionego 10 metrów przed maską, o przekątnej aż 77 cali. Analogiczne rozwiązania znajdziemy w samochodach Audi i BMW, ale w Mercedesie S Klasa, obraz jest trójwymiarowy, przez co kierowca otrzymuje jeszcze bardziej precyzyjne informacje typu gdzie skręcić, który pas zająć albo gdzie się zatrzymać.
Siódma Generacja S-Klasa – dostępne silniki
Paliwo | Moc | Skrzynia Biegów | Zużycie Paliwa | Średnia Emisja CO2 | |
---|---|---|---|---|---|
S 350 d | Diesel | 286 KM | Automatyczna 9G-TRONIC | 6,6 l / 100 km | 173 g / km |
S 350 d 4MATIC | Diesel | 286 KM | Automatyczna 9G-TRONIC | 6,8 l / 100 km | 178 g / km |
S 450 4MATIC | Benzyna | 389 KM (łącznie) | Automatyczna 9G-TRONIC | 8 l / 100 km | 183 g / km |
S 400 d 4MATIC | Diesel | 330 KM | Automatyczna 9G-TRONIC | 6,8 l / 100 km | 178 g / km |
S 500 4MATIC | Benzyna | 457 KM (łącznie) | Automatyczna 9G-TRONIC | 8 l / 100 km | 183 g / km |
Mercedes S Klasa – ile kosztuje?
Warto pochylić się nad klasą S, jeśli zależy nam na luksusie, przestronności i bezpieczeństwie. W zależności od konfiguracji cena Mercedesa W223 to minimum 420 000 zł brutto. Jeżeli zdecydujemy się na bogatsze pakiety, wówczas cena może przekroczyć 720 000 zł brutto.
Auto-Planeta.pl może zaproponować korzystne finansowanie tego modelu w formie leasingu, udzielając dodatkowego rabatu.
Podsumowanie
S Klasa to dla Mercedesa wielkie zobowiązanie. Potencjalni odbiorcy tego modelu są z reguły bezkompromisowi. Oczekują wygody, luksusu, ciekawej stylistyki, innowacyjności oraz podwyższonych standardów bezpieczeństwa. Na razie, S Klasa bardzo dobrze reagowała na te wymogi, a siódma generacja tej dobrej reputacji raczej nie nadszarpnie.
W W223 nie ma jakiś kompletnych wpadek. To, co można by uznać, za minus, to raczej kwestia gustu osoby, która ten samochód będzie oceniać. Z naszej strony możemy tylko zaznaczyć, że Mercedes nie zaproponował bardziej ekologicznych silników, typu Hybryda plug-in (jest tylko Mild Hybrid).
Trzeba przyznać, że konkurencja Mercedesa S Klasa “nie śpi”, ale jeżeli w ogóle zdecydujemy się na limuzynę Mercedesa, to bardziej zadowoleni możemy być tylko z Maybacha.