Hyundai Tucson 2021 – czwarta generacja
Hyundai Tucson to typowy 5-drzwiowy SUV klasy kompaktowej. Zapewnia wygodne podróżowanie dla 4 dorosłych osób, z czego każda może zmieścić swoją walizkę w bagażniku.
Ten typowy Koreańczyk (produkcji Koreańskiej, Chińskiej, Ukraińskiej, Indyjskiej, Pakistańskiej, Czeskiej albo nawet Egipskiej) znany jest światu od 2004 roku, a od 2020 roku już w czwartej generacji, która wg naszych subiektywnych odczuć przenosi ten model niejako półkę wyżej – aczkolwiek do klasy premium jeszcze Tucsonowi trochę brakuje.
Od momentu, kiedy trafił do sprzedaży, koncern Hyundai Motor Group sprzedał już ponad 7 000 000 egzemplarzy tego modelu, a ponieważ ma on globalny zasięg, już łatwiej będzie nam wymienić, gdzie na Tucsona się nie natkniemy…
Już od początku produkcji Tucsona do wyboru są opcje z manualną lub automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na przednią oś lub 4WD.
Bezpośrednia konkurencji Tucsona to (m.in.) Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan, Renault Kadjar lub Opel Grandland X.
Design
Tucson w czwartej generacji jest nieco większy od poprzednika. Jego aktualne wymiary to 4,5 m długości, 1,86 m szerokości oraz 1,65 m wysokości. Natomiast rozstaw osi to 2,68 m. Pojemność bagażnika, bez składania tylnej kanapy to ok. 600 litrów (w zależności od wersji).
Ogólnie mamy tu do czynienia z nową koncepcją stylistyczną zwaną Sensuous Sportiness (sportowa zmysłowość). Z pewnością warto zwrócić uwagę na przednie reflektory, które z wraz z grillem tworzą integralną całość. W momencie, kiedy światła samochodu są zgaszone, to reflektory są niewidoczne, i dopiero po włączeniu świateł wyłaniają się jakby znikąd. Jest to coś, co projektanci Tucsona nazwali Parametric Hidden Lights. Ten parametryczny styl jest także powtórzony na tylnych światłach, które są zbudowane z tego samego, powielonego wzoru. Wrażenie robi także umiejscowiona z tyłu podświetlana listwa, która ciągnie się przez całą szerokość samochodu, niemniej jest to coś, co jest już znane z modeli innych marek (np, Porsche Panamera w drugiej generacji).
Kolejna, naprawdę godna uwagi kwestia to boczne wytłoczenia, które optycznie powiększają samochód i nadają mu muskularnej sylwetki. Designerzy zwracają jeszcze uwagę na (plastikowe?!) wykończenia nadkoli. Całość zwieńczona jest masywnymi 19 calowymi felgami, także z nowoczesnym design.
Jakby jednym zdaniem opisać nowego Tucsona z zewnątrz, to jest on elegancki, smukły, z ciekawą rzeźbą oraz sprawia wrażenie stabilności i siły.
Według twórców interior Tucsona jest inspirowany naturą, a ściślej – wodospadem. Chodzi tutaj o cały system info-rozrywki na który m.in składa się duży 8-calowy dotykowy ekran. Nie zamierzamy z tym dyskutować, ale mówiąc szczerze, gdyby nam tych inspiracji nie uzmysłowiło, to raczej nie mielibyśmy takich skojarzeń.
Wnętrze jest ergonomiczne, najważniejsze parametry jazdy są dobrze widoczne, a zarządzanie samochodem (klimatyzacja, radio, nawigacja, etc.) jest raczej intuicyjne i dobywa się przez panel dotykowy. Ciekawa jest wielofunkcyjna, czteroramienna kierownica, gdzie ramiona są do siebie równoległe. To chyba jakaś innowacja, bo nie kojarzymy innego modelu, w którym kierownica miałaby taką budowę.
Wewnątrz zastosowano miękkie, przyjemne w dotyku materiały. Wszystko jest spasowane z należytą starannością i okraszone nastrojowym ambientowym oświetleniem – pod tym względem samochód jest bez zarzutu.
Hyundai Tucson – wyposażenie
Kiedy wsiadamy za kierownicę nowego Tucsona, pierwsze co nam się rzuci w oczy to wirtualne zegary. Nie są one zbyt wyrafinowane, ale i tak jest kilka opcji, o których warto wspomnieć, jak np. obraz z kamery na lusterku, który będzie nas informował o ew. nadjeżdżającym z boku pojeździe, kiedy będziemy wykonywać manewr zmiany pasa ruchu.
Tucsonie NIE ma żadnej dźwigni zmiany biegów (oczywiście w wersjach z automatyczną skrzynią biegów), która towarzyszy nam od zarania motoryzacji. Zamiast tego w panelu pomiędzy siedzeniami kierowcy i pasażera mamy cztery przyciski: D, N, R, P (i wszystko jasne 😉 ).
Z bardziej zaawansowanych systemów, jakie są dostępne w czwartej generacji Tucsona, możemy wymienić:
-
System Hyundai HTRAC, który oferuje różne tryby jazdy w zależności od terenu. System ten wspiera kierowcę podczas jazdy na zabłoconych bezdrożach, drogach szutrowych lub na lodzie.
-
Hyundai Digital Key, który umożliwia dostęp do samochodu przy pomocy smartfona.
-
System umożliwiający połączenie samochodu z dwoma smartfonami (iOS i Android) i przeglądanie, np. swojego kalendarza, wykonywanie połączeń, słuchanie muzyki, etc.
-
System zarządzania za pomocą komend wydawanych głosem, które pozwalają np. na włączenie ogrzewania.
-
System Car-to-Home, który pozwala na zarządzanie domowymi urządzeniami (jak np. klimatyzacja) bezpośrednio z samochodu.
-
System Hyundai SmartSense, który wspiera kierowcę w jego obowiązkach, tj. utrzymywania bezpieczeństwa jazdy poprzez pilnowanie pasa ruchu, zapobieganiu kolizji, pilnowania odpowiednich odległości od innych uczestników ruchu, prędkości, obserwacji martwego pola w lusterku, właściwego oświetlenia pojazdu, a także planowania postojów.
Poza tym w Tucsonie znajdziemy wszystkie, a przynajmniej większość systemów, które posiadają także inne samochody tej samej klasy co Tucson, tj. kamera i czujniki cofania, czujnik deszczu, inteligentny tempomat, czujnik ciśnienia w oponach, podgrzewane fotele i kierownica, liczne schowki, gniazdo 12V, poduszki powietrzne (dla kierowcy, pasażera oraz kurtyny boczne), etc…
Może być też to, co chyba dzieci lubią najbardziej, czyli panoramiczne okno dachowe, za które dopłaca tata, od 2300 zł do 4900 zł.
Dostępne wersje oraz ceny
Tucson czwartej generacji dostępny jest w następujących wersjach silnikowych:
Napęd | Skrzynia biegów | Moc max | 0 – 100 [s] | ||
---|---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI | Benzyna | 2WD | 6MT | 150 KM | 9.6 |
1.6 T-GDI 48 V (mild hybrid) | Benzyna | 4WD | 7DCT | 180 KM | 9.0 |
1.6 CRDI 48 V (mild hybrid) | Diesel | 2WD | 7DCT | 136 KM | 11.4 |
1.6 T-GDi HEV | Hybryda i Hybryda plug-in | 2WD/4WD | 6AT | 230 KM | 8.3 |
No chyba nie można tego przemilczeć, że diesel ma napęd tylko na przednią oś 🙁
Biorąc jeszcze pod uwagę wyposażenie (cztery warianty: Modern, Smart, Executive, Platinum), ceny przedstawiają się następująco:
-
Benzyna – od 99 900 zł
-
Diesel – od 44 900 zł
-
Hybryda – od 146 900 zł
W auto-planeta.pl, Hyundai Tucson wraz z obsługą serwisową, dostępny jest w formie najmu długoterminowego z limitem kilometrów nawet do 30 000/rok. Szczegóły tutaj:
Podsumowanie
Tucson zawsze miał renomę, co przekładało się na wyniki sprzedażowe. Niemniej po tym, jak zapowiada się czwarta generacja, to uważamy, że może być tylko lepiej. Nam najbardziej podobają się zmiany we wnętrzu samochodu – cały kokpit został uproszczony, wygładzony i nie jest aż tak przytłaczający, jak w trzeciej generacji.
W tym wypadku mamy także do czynienia z dobrym stosunkiem jakości, wyposażenia oraz ceny. Tucsona można zamówić z naprawdę bogatym wyposażeniem, a jednak nie przekraczając budżetu w wysokości 180 tys. zł.
Jeszcze raz potwierdzamy, że dla Tucsona jest to milowy krok naprzód. Samochód może nie jest wybitnie innowacyjny i nie wytycza nowych kierunków w motoryzacji, ale przynajmniej adaptuje dobre wzorce.