Volvo XC 60 (ver. hybrydowa)
Volvo na przestrzeni lat
Początek powstania marki uważa się 1927 rok. Dokładnie 14 kwietnia 1927 roku z fabryki z Hisingen wyjechał pierwszy egzemplarz modelu OV4, potocznie znany jako “Jacob”. Był kabrioletem z czterocylindrowym silnikiem o mocy 28KM. “Jackob” stał się początkiem najmocniejszej marki motoryzacyjnej Szwedzkiej. Idea, jaka przyświecała założycielom Volvo, było dostosowanie samochodów do skandynawskiego klimatu i szwedzkich dróg.
Pierwszym spektakularnym sukcesem Volvo był model PV444. W 1953 roku był najlepiej i najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. Dzięki PV444 Volvo z lokalnej firmy zaistniało na globalnym rynku.
Z początkiem lat 70 powstało Volvo Technical Center. Było to miejsce do testowania i prowadzenia eksperymentów na nowych pojazdach. W 1973 roku z powodu zbyt wysokich kosztów koncern DAF sprzedał Volvo ⅓ akcji. Dzięki tej transakcji Szwedzi przejęli także prawie ukończony model 343/345, który później stał się bestsellerem.
Od 1996 roku Volvo zmieniło nazewnictwo modeli, gdzie sedan ma przedrostek “S”, kombi “V”, a coupe “C”.
W 1999 roku Ford kupił markę Volvo za 6,5 miliarda dolarów. W 2010 roku na skutek kryzysu gospodarczego Ford musiał sprzedać markę chińskiemu koncernowi Zhejiang Geely Holding. W swoim czasie ta transakcja wzbudzała wiele kontrowersji, ale ostatecznie nowy właściciel zachował europejski wizerunek marki. Były też obawy, że zmiana właściciela, może także negatywnie wpłynąć na jakość produkcji. Każdy tutaj może mieć swoje odczucia, ale chyba każdy się zgodzi, że gdyby jakość uległa pogorszeniu, wówczas Volvo nie zwiększyłoby zatrudnienia, produkcji i sprzedaży z ok. 449 tys. egzemplarzy w 2011 roku do ok. 700 tys. w 2019 roku.
Volvo XC60
Volvo XC60 jest typowym crossoverem, wg projektu Larsa Blenwalla. Produkowany od 2008 roku (w drugiej generacji od 2017). Mimo bardzo dobrej jakości wykonania, wysokiego komfortu jazdy dla pięciu osób, innowacyjności oraz wysokim standardom bezpieczeństwa, wciąż jest ambitnym przedstawicielem klasy średniej. Ambitnym, ponieważ do bezpośredniej konkurencji XC60 można zaliczyć takie “sławy” jak Audi Q5, BMW X3 lub Mercedesa GLA.
Volvo XC60 można powiedzieć, że jest młodszym rodzeństwem modelu XC90. Jego wymiary są mniejsze od poprzednika, ale stanowi w tym wypadku zaletę. XC60 jest kompatybilny i łatwością może przemieszczać się po miejskich drogach. Jak przystało na tą markę, charakteryzuje się bogatym wyposażeniem. Wnętrze jest bliskie modelom V90 i S90. Funkcję samochodu obsługujemy dotykowym, 9 calowym wyświetlaczem. Zegary także są elektroniczne. Nie mamy tutaj zbędnych ozdobników.
Elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest nagłaśniający system audio Bowers & Wilkins. Volvo podkreśla, że bardzo dużo czasu poświęcono na dostrajanie i słuchanie, tak by stworzyć doskonały system audio. Dzięki temu możemy rozkoszować się najlepszą jakością dźwięku, niezależnie od tego, w którym miejscu w samochodzie siedzimy. Wysokotonowy głośnik redukuje akustyczne odbicie od przedniej szyby, co gwarantuje czystsze, lepsze, bardziej szczegółowe i przejrzyste brzmienie. Nasze odczucia będą porównywalne, z zajęciem pierwszych miejsc w sali koncertowej.
Warto także zaznaczyć, że Volvo to samochód już kultowy i doceniony, chociażby w prestiżowym plebiscycie motoryzacyjnym na Światowy Samochód Roku 2018, w kategorii World Car of the Year, gdzie w starciu o finał pokonał Mazdę X5 i Range Rover Velar zdobywając największą liczbę 325 punktów.
Wybrane Innowacyjne systemy Volvo XC60
System InteliSafe
InteliSafe jest innowacyjnym systemem Volvo, którego celem jest zapewnienie możliwie bezpiecznego podróżowania oraz zapobieganie obrażeniom kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu.
InteliSafe składa się z wielu mniejszych systemów, z czego nie każdy dostępny jest w wersji standardowej. W ramach IntelliSafe znajdują się takie rozwiązania jak:
-
Aktywne światła drogowe, które przełączają światła drogowe na mijania, wówczas kiedy kamery detekcyjne wykryją nadjeżdżający z przeciwka lub jadący przed nami. System ten, ma też funkcję adaptacyjną, która przełączy na światła mijania tylko ta wiązkę światła, która jest skierowana na inny pojazd.
-
System Cross traffic Alert, który wraz z funkcją Blind Spot Information, zapobiega kolizjom podczas cofania, np. wyjeżdżania z parkingu (ten system jest mocno zaakcentowany w aktualnych reklamach Volvo)
-
System Roll Stability Control, którego zadaniem jest zapobieganie dachowania samochodu, w przypadku bardzo gwałtownych manewrów samochodu lub poślizgu.
-
Ogranicznik prędkości
-
System Rear Collision Warning, który minimalizuje skutki uderzenia przez nadjeżdżający z tyłu pojazd. Gdy system wykryje ryzyko takiego zdarzenia, ostrzega nadjeżdżającego z tyłu kierowcę szybkim miganiem kierunkowskazów, napina pasy bezpieczeństwa oraz tak steruje hamulcami samochodu, żeby jak najefektywniej rozproszyć energię uderzenia. System Rear Collision Warning współpracuje także z systemem Whiplash Protection, który chroni przed urazem kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu.
-
Napęd na wszystkie koła
System filtrowania powietrza Air Quality System
Air Quality System (AQS) rezonuje z naturą i dba o czyste powietrze wewnątrz samochodu. Dzięki zaawansowanemu systemowi filtrów, podróżujący Volvo oddychają w samochodzie cały czas czystym powietrzem wolnym od wszelkich pyłów zawieszonych typu MP2,5 lub PM10.
Profilowanie kierowcy
Kluczyki z funkcją Care Key pozwalają na ograniczenie stałej prędkości, zanim kierowca wsiądzie za stery czterech kółek. Care Key pozwala na programowanie limitu prędkości dla danego kluczyka. Wówczas każdy z kierowców może mieć swój kluczyk i mieć inny limit prędkości. Taki profilowany kierowca oczywiście nie może zmienić samodzielnie swojego profilu. Może to zrobić właściciel samochodu, który ma kluczyk standardowy. Kluczyki Care Key, można zamówić u dealera (do 11 sztuk na samochód). System przydaje się, w sytuacji, kiedy udostępniamy samochód mniej doświadczonemu kierowcy, który dopiero wdraża się i powinien wyczuć jazdę samochodem.
Nie tylko max. prędkość podlega profilowaniu. Używając profili, możemy także dostosować pojazd do konkretnego kierowcy, poprzez zaprogramowanie ustawień lusterek, foteli, kierownicy, klimatyzacji, nawigacji, ustawień mediów, ustawień head up display oraz jeszcze kilku innych pobocznych funkcji. Warto zaznaczyć, że profile zapamiętują ustawienia wyłącznie dla kierowcy.
System Volvo On Call
System Volvo On Call działa w dwóch obszarach. Pierwszy polega na tym, że w przypadku wypadku, Volvo Help Center, łączy się za pomocą systemu z kierowcą i ustala zakres potrzebnej pomocy. Jeżeli po dwóch próbach, nikt nie podejmuje połączenia, wówczas powiadamiane są służby ratunkowe wraz z podaniem lokalizacji samochodu.
Drugim obszarem jest aplikacja mobilna (Android i IOS), dzięki której możemy na smartfonie odczytywać:
-
dane z zegara takie jak poziom i zużycie paliwa, etc,
-
szybko zlokalizować samochód w drodze i na parkingu,
-
schłodzić lub podgrzać kabinę samochodu, bez konieczności wchodzenia do
niego, -
otworzyć, zamknąć i uruchomić samochód,
-
w razie potrzeby wezwać pomoc drogową,
-
elektroniczny dziennik podróży, z możliwością opracowania raportu z przejazdu oraz kategoryzowania tych przejazdów jako przejazd prywatny lub przejazd służbowy. Ta opcja z pewnością przyda się przedsiębiorcom, którzy wykorzystują samochód do celów prywatnych i biznesowych oraz przeprowadzają rozliczenia podróży służbowych.
Za sterem Volvo XC60
Zasiadając za kółkiem Volvo XC60, możemy być zdumieni, jak lekko prowadzi się ten samochód. Nawet parkowanie na stosunkowo niewielkiej przestrzeni, nie stanowi żadnego problemu.
W Volvo XC60 mamy do dyspozycji pięć trybów jazdy, w ramach systemu Drive mode.
Możemy wybierać pomiędzy (standardowymi) trybami jazdy:
-
Comfort – po uruchomieniu pojazdu, samochód jest zawsze w tym trybie. Dzięki tym ustawieniom układ kierowniczy prowadzi się lekko, amortyzacja jest miękka, a ruchy nadwozia płynne.
-
Eco – z myślą o środowisku i energooszczędnej jeździe. Ustawienia klimatyzacji są ograniczone, a prześwit zmniejszony, tak by ograniczyć opór powietrza. Na wyświetlaczu jest licznik zużycia paliwa.
-
Off Road – jest to tryb “Poza drogą” skorzystamy z niego podczas jazdy na trudnych drogach i w skomplikowanym terenie. Nie powinniśmy go wykorzystywać na drogach publicznych. W tej opcji prześwit jest zwiększony, aktywny jest napęd na wszystkie koła, a sterowanie lekkie.
-
Dynamic -, ten tryb jest przeznaczony do energicznej, bardziej sportowej jazdy. Ma szybszą reakcję na przyśpieszenie przy zmianie biegów i reagowania na ruch kierowcą.
-
Individual – w trybie indywidualnym programujemy tryb jazdy, do swoich preferencji.
Bezpieczeństwo i Volvo
Dr. Lotta Jakobsson, Starszy specjalista techniczny w ośrodku Volvo Cars Safety Centre podkreśla, że:
“Wieloletnie gromadzenie realnych danych pozwoliło nam ustalić, jakiego typu obrażenia powstają w różnych wypadkach u mężczyzn, kobiet i dzieci”.
Od lat 70-tych zespół Volvo przeznaczony stricte do badań wypadków drogowych, gromadzi rzeczywiste dane z przebiegu kolizyjnych zdarzeń drogowych i wyciąga z nich wnioski, które sprawiają, że Volvo to synonim bezpieczeństwa.
Wystarczy przypomnieć, że trzypunktowy pas bezpieczeństwa jest wynalazkiem inżyniera Szwedzkiej marki Nilsa Bohlina. Pas bezpieczeństwa ma chronić nas tam, gdzie ciało jest najbardziej narażone, czyli w okolicy klatki piersiowej i miednicy. Ogromne uznanie należy się producentowi szwedzkich samochodów, który zezwolił konkurencji na bezpłatne wykorzystanie tej innowacji. Według badań, dzięki temu rozwiązaniu, w ciągu kilkudziesięciu lat uratowało to życie ponad miliona osób.
Warto zaznaczyć, że Volvo już od pewnego czasu przymierza się do wprowadzenia ograniczenia prędkości samochodów ich marki do 180 km/h. Dlaczego akurat 180 km? Uznali, że jest to najlepszy kompromis, między tym, jakie oczekiwania mają od samochodu klienci, a bezpieczeństwem jazdy.
„Nasze badania wyraźnie pokazały, jakie problemy uniemożliwiają dzisiaj ograniczenie liczby ofiar wypadków drogowych do zera. Ograniczenie prędkości maksymalnej nie jest lekarstwem na wszystkie zagrożenia związane z bezpieczeństwem, ale jeśli możemy ocalić w ten sposób choćby jedno życie ludzkie – to chcemy to zrobić.”
– podsumował Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars.
Ta decyzja budzi kontrowersje i ma wielu zwolenników i przeciwników. Zwolennicy uważają, że 180 km/h jest sporym zapasem, zważywszy na to, że w Europie nie ma takich dróg, gdzie nie łamiąc przepisów, moglibyśmy jechać więcej niż 120-140 km/h. Natomiast przeciwnicy sądzą, że jest to ograniczenie wolności wyboru, to kierowca powinien zdecydować, czy chce wziąć na siebie odpowiedzialność za jazdę ponad kreskę.
W przypadku Volvo XC60 nie mogło być inaczej. Ten model także jest naszpikowany dużą ilością systemów wspomagających bezpieczeństwo jazdy. Wymieniliśmy już kilka, ale dodajmy jeszcze:
-
System City Safety to system minimalizujący ryzyko kolizji. Do prędkości 30 km/h pojazd uniknie zderzenia i zatrzyma się przed przeszkodą. Powyżej tej prędkości, zminimalizuje skutki kryzysowej sytuacji zderzenia, jakie bez tego systemu byłyby dużo poważniejsze. Radar laserowy, w systemie City Safety pięćdziesiąt razy na sekundę analizuje dane w odległości 10 metrów przed i za samochodem.
-
Martwy punkt. Już nigdy nie znajdziemy się w sytuacji, kiedy nie zauważymy nadjeżdżającego pojazdu w tzw. “martwym punkcie”. Układ ostrzegania jest cały czas w pogotowiu i optymalizuje we wzmożonym ruchu pracę samochodu, która pozwala we właściwym momencie wrócić na prawidłowy tor jazdy.
-
Cztery Kamery HD, pomagają zmieścić się i zaparkować nawet w ciasnych miejscach parkingowych. Kamery wyświetlają przestrzeń 360 stopni z lotu ptaka.
-
Zintegrowany fotelik dla dzieci, który zapewnia wygodną i bezpieczną jazdę dla dzieci o wadze od 15 do 36 kg i wzroście co najmniej 95 cm. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby montować także zewnętrzne foteliki. Przypina się je przy pomocy złącz i-Size/ISOFIX.
-
System nawigujący ruch auta, pomoże w sytuacji niekontrolowanego zjechania z krawędzi drogi powrócić na właściwy tor jazdy, a nawet zahamować.
-
Pamiętajmy jednak o tym, że systemy nie wyręczą nas w prawidłowej jeździe, ponieważ to my, kierowcy, odpowiadamy za bezpieczeństwo na drodze.
Volvo XC60 Hybryda Plug-In – Dostępne silniki
Volvo, podobnie jak inne marki, stawia na napęd elektryczny. Tendencja jest taka silna, że silników napędzanych wyłącznie benzyną lub ropą, nie ma już co rozpatrywać. W Volvo aktualnie rządzą hybrydy, a na horyzoncie widać już modele w pełni elektryczne.
Volvo XC60 Recharge
Jednostka napędowa | Paliwo | Moc | Zużycie paliwa | Emisja CO2 | Napęd |
R-Design T6 | Hybryda | 253 + 87 KM | 2.5 – 2.8 l/100km | 55 – 64 g/km | AWD |
R-Desing T8 | Hybryda | 303 + 87 KM | 2.5 – 2.8 l/100km | 55 – 64 g/km | AWD |
Recharge Inscription T6 | Hybryda | 253 + 87 KM | 2.4 – 2.8 l/100km | 55 – 64 g/km | AWD |
Recharge Inscription T8 | Hybryda | 303 + 87 KM | 2.4 – 2.8 l/100km | 55 – 64 g/km | AWD |
Hybryda | AWD | ||||
Recharge Inscription Expression T6 | Hybryda | 253 + 87 KM | 2.4 – 2.8 l/100km | 55 – 64 g/km | AWD |
Recharge Inscription Expression T8 | Hybryda | 303 + 87 KM | 2.4 – 2.8 l/100km | 55 – 64 g/km | AWD |
Recharge Polestar Engineered | Hybryda | 318 + 87 KM | 3.3 – 3.3 l/100km | 73 – 73 g/km | AWD |
Atrakcyjne finansowanie w ramach leasingu lub najmu
Samochód szyty na miarę – taki możemy podsumować ten model. Moda na SUV-y (albo Crossovery) nadal trwa i jest to dobra opcja w korzystnej cenie. Jeśli zainteresujemy się leasingiem Volvo XC60, cenę, jaką zapłacimy za ten model po rabacie u sprawdzonego dealera auto-planeta.pl zaczyna się od 144 351 złotych. Biorąc pod uwagę najem długoterminowy, możemy zaproponować korzystny rabat.
Podsumowanie
Marka Volvo idzie z duchem czasu i w dalszym ciągu zachowuje swój wyjątkowy, rozpoznawalny styl. Volvo nie ulega wpływom konkurencji, od zawsze prowadzi markę według własnego rytmu, aby zapewnić nam komfortową jazdę każdego dnia.
Ciekawie zaprojektowane Volvo XC60 jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą połączyć ciekawy desing ze skandynawską prostotą oraz wysokimi standardami bezpieczeństwa. XC60 jest wart swojej ceny i raczej jest nieco tańszy niż modele z bezpośredniej konkurencji.
Przypomnijmy, że w 2019 roku, sprzedaż samochodów Volvo przekroczyła liczbę 700 tysięcy egzemplarzy, co z pewnością jest satysfakcjonującym wynikiem i o czymś świadczy.
Część konsumentów przywiązuje wagę do komfortu, technologii, przyjemności z jazdy, podczas gdy inni szukają chęci zabawy za kierownicą. Volvo CX60 jest kompaktowym samochodem – daje i to i to.